Hoe vaak ben jij je bewust van je ademhaling? Hoe druk je ook bent, focussen op je adem kan altijd. Even een momentje voor jezelf. Alleen jij en je adem. 1 minuutje maar. Of twee. Of drie. :) Het fijne is: dit kan overal! In de trein, op de fiets en zelfs tijdens een meeting. Niemand die het doorheeft. En het levert heel veel op.

Een ademhalingsoefening brengt je even helemaal bij jezelf. Door je te concentreren op je ademhaling kom je los van gedachten en wordt je meer bewust van je lijf. Het is de ultieme mindfullness oefening. 

Niets brengt je meer bij jezelf dan je eigen ademhaling. 

De oefening 
1) Concentreer je op de gevoelssensatie van de adem in en rond je neus. Sluit eventueel je ogen. Voel hoe je koudere lucht inademt en warme lucht weer uitademt.

2) Observeer nu de ademstroom via je neus, door je luchtpijp naar de longen en observeer hoe je adem door je lichaam heen beweegt. Waar voel je de adem werken in je lichaam? Tot waar komt je adem? Tot je borst, middenrif of misschien wel lager?

3) Kijk nu of je tot diep in je onderbuik kunt ademen. Je kunt eventueel een hand op je buik leggen om te voelen of je buik iets uitzet. Hoe meer je ontspant, hoe beter dit gaat. Met elke uitademing kun je visualiseren dat je spanning uitblaast, eventueel via je mond. Heb je veel afleidende gedachten? Begin dan weer bij de eerste stap: de gevoelssensatie rond je neus. 

4.) Merk nu op wat deze oefening met je gedaan heeft. Wat voel je, wat denk je en wat ervaar je in je lijf? 

Eh.. was dat het? Ja, dat was het. :) Ademen is zo eenvoudig. Er bij blijven, dát is de kunst.

Foto via Flickr.

Lees ook: slapen als een blok