Altijd maar doordenderen. Dat deed Albert in de hoogtijdagen van zijn huisartsenpraktijk. Hij was nooit thuis, nam zonder te zeuren na een dag werken nachtdiensten over van zijn collega’s en had een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Tot Albert op een dag met zijn racefiets in een ravijn stortte en niet meer op zijn benen kon staan. Diagnose: burn-out.

Albert Jansen is docent Medische Basiskennis en genezing, ex-huisarts, schrijver van o.a. het boek Ziek Beter Best én ervaringsdeskundige als het gaat om de burn-out. In 2014 volgde ik de opleiding MBK bij Albert en raakte geïnspireerd door zijn manier van lesgeven en zijn visie op genezing, waarbij hij een brug sloeg tussen alternatieve geneeswijzen en reguliere gezondheidszorg. In een cafe om de hoek van zijn opleiding Medische Basiskennis Con Amore interviewde ik hem over zijn ervaringen en visie op de burn-out. 

Een huisarts met een burn-out! Hoe heeft het bij jou zo ver kunnen komen Albert?
Ik was echt een dokter die dag en nacht voor je klaar stond. Deed tot 11 uur ’s avonds huisbezoeken. Ik kwam zelf altijd op de tiende plaats. Eerst kwamen mijn praktijk, mijn vrouw, mijn kinderen en mijn cliënten. Daarna dacht ik pas aan mezelf. 

Ik leefde echt van vakantie naar vakantie, dat vooruitzicht hield me op me been. Het was een egostuk weet ik nu. Door al die waardering voelde ik me goed. En de perfectionist en helper in mij, die zorgden er ook voor dat ik altijd maar door bleef gaan. De burn-out is een helpers-syndroom. Het meer geven dan je hebt. Het altijd maar willen verzorgen en geven. Maar dan wel voorwaardelijk.

Wat bedoel je daarmee?
De helper helpt om liefde te krijgen. Hij is een behoeftig mens. Maar hij vraagt niet, hij doet het indirect. Door er voor anderen te zijn en door de beste te willen zijn put hij zichzelf helemaal uit. 
Ik heb mijn eigen behoeftigheid tijdens mijn burn-out erkend. Ik kwam uit een groot gezin, mijn vader had een huisartsenpraktijk, ik was het zoveelste kind en werd niet gezien door mijn vader. Zowel mijn moeder en vader waren altijd moe en overspannen en werkten zichzelf helemaal ziek.

Ik heb mijn eigen behoeftigheid tijdens mijn burn-out erkend.

Na mijn diagnose ben ik begonnen om mezelf op de eerste plaats te zetten. Ik hoef me niet meer uit te sloven door dag en nacht te werken. Ik hoef geen bevestiging meer van de buitenwereld. 

Wat is de burn-out volgens jou in de kern?
Fysiek gezien is een burn-out de uitputting van je lichaam ten gevolge van langdurige stress. Je schildklier, je bijnieren, je vitamine huishouding, je alvleesklier.. allerlei systemen in je lichaam lijden onder de invloed van langdurige stress.

Je lichaam kan dit best een poosje opvangen, totdat het op een dag de spanning niet meer kan opbrengen. En dan zak je door je hoeven heen. Dat is echt burn-out. En dan duurt het heel lang voordat iemand weer herstelt. Je kan zo een jaar verder zijn. 

Op spiritueel niveau zie ik de burn-out als een gebrek aan liefde voor jezelf. Door je grote behoefte aan het ontvangen van liefde, ga je het weggeven. Als jij liefde alsmaar weggeeft dan creëer je een vacuüm aan liefde, je raakt leeg. Je vergeet jezelf te vullen. Het is een moedige stap om een andere weg te kiezen. Bij mij heeft het een jaar geduurd. Om inzichten te laten rijpen en mezelf te kunnen vergeven.

Op spiritueel niveau zie ik de burn-out als een gebrek aan liefde voor jezelf.

Wat is de meest effectieve en snelste manier om een burn-out te kweken?
”Altijd maar moeten. ‘Als ik dit niet doe gaat het niet goed met de wereld’, dat idee. Wij mensen moeten zoveel van onszelf. Oud Nederlands voor ‘moet’ = een deuk. Moeten is deuken. Als ik iets moet van jou, dan druk jij een deuk in mij. Moet jij je tanden poetsen? Moet dat echt? Waarom doe je het? 

Het zou geen verplichting moeten zijn, maar een bewust besluit. Omdat het liefdevol is, omdat jij weet dat het jouw gebit gezond houdt. Met deze denkwijze kun je jezelf bevrijden van de last van het moeten. Het is een verschuiving van het denken die veel ruimte geeft. Moeten maakt moe. Het is een deuk in je immuunsysteem.

Alles wat moet ondermijnt jouw vitaliteit en kost heel veel energie. Ik heb voor mezelf de intentie dat ik niets meer moet. Ik doe iets niet omdat het moet, maar omdat ik het graag wil. Zo kun je alles opnieuw overwegen. Moet je echt naar je werk? Of wil je het graag? Doe je het vanuit liefde of vanuit angst? Het alsmaar moeten, daar zit een stuk angst bij. De angst om te falen of een angst voor afwijzing. ”Stel je voor dat ik niet de beste zou zijn?”

De burn-out, wat is volgens jou de beste methode om er weer vanaf te komen?
De oplossing ligt ‘m niet in zes maanden uitrusten en niks doen. Misschien kun je wel een poosje alles uit je handen laten vallen en echt de tijd voor jezelf te nemen en dan kijken hoe je het weer kunt opbouwen. Belangrijk is de bewustwording waarom je dit voor jezelf hebt gecreëerd. Waarom overkwam mij dit? Hoe werken die mechanismen in mij?

Gesprekstherapie kan helpen je bewust te worden van bepaalde patronen, maar daarmee zijn ze niet meteen geheeld. De psycholoog schijnt met een lampje, je ziet het probleem en daarnaast kunnen alternatieve therapievormen helpen te transformeren. Helende reis, rebalancing, mindfulness, meditatie, healing.

Zoek de vorm die bij je past. Zelf ben ik gaan schilderen. Ik heb in een jaar tijd zo’n 60 schilderijen gemaakt! Dat ging gewoon vanzelf. Door iets te doen waar je blij van wordt zonder dat het moet. Wat wil ik nou eigenlijk doen? En ga dat gewoon doen, puur voor je eigen plezier! 

———————————————————————————————————————————————————————————————

Beat de Burn-out met Heartha
Ben je oververmoeid, ervaar je veel stress, heb je last van slapeloze nachten of ben je gediagnostiseerd met een burn-out door de huisarts? Heartha begeleid mensen in hun proces naar herstel met het Beat de burn-out traject.

Het beat de burn-out traject van Heartha is combinatie van verschillende disciplines, optimaal afgestemd op het jouw gestel en wensen. Deze zijn:
privé yoga
– meditatie
– transformatieve reizen
– healing/reiki
– mindfulness
– healing
(wandel)coaching

Doelen
– patronen herkennen
– leren omgaan met stressvolle situaties
– tot rust brengen van de geest
– grenzen waarnemen en bewaken
– helen van oude, niet dienende overtuigingen 
– leren luisteren naar je lichaam en hart

Hoe werkt het
Tijdens de eerste sessie kun je meteen kennis maken met mijn methodes en vindt er een gesprek plaats om beter te weten te komen wat je wensen zijn en om een inschatting te maken van je situatie. We gaan meteen aan de slag met yoga, coaching of healing, afhankelijk van het intakeformulier en het gesprek. Naar aanleiding van mijn bevindingen stel ik samen met jou en beat de burn-out plan op.  Dit kan voor een periode van een maand, twee, drie of zes maanden zijn. De inhoud verschilt per persoon, maar zal een combinatie zijn van bovenstaande disciplines en geheugensteuntjes/support via mail en sms.

Prijs
Mijn diensten zijn 60 euro per uur, incl. btw. Een sessie duurt 1,5 uur.

Meer info
Mail
eveline@heartha.nl voor meer info.

 Lees ook: Burn-out interview met Claire